Kilang sarung tangan alami kebocoran cecair ammonia

0

SITIAWAN: Sebuah kilang membuat sarung tangan di Batu 10, Lekir, di sini, mengalami kebocoran cecair jenis ammonia yang berpunca daripada kebocoran sebuah tong berisi 400 liter cecair terbabit, petang kelmarin.

Operasi mengawal kebocoran berkenaan dapat dikawal sepenuhnya jam 9.27 malam kelmarin, kata Ketua Operasi Balai Bomba Penyelamat (BBP) Sitiawan, Pegawai Bomba Kanan (II) Ashaari Mat Radzi.

Bagaimanapun, kejadian itu tidak menjejaskan kesihatan penduduk di kawasan sekitar.

Beliau berkata pihaknya menerima panggilan mengenai kejadian itu kira-kira jam 5.24 petang kelmarin, sebelum 10 anggota bergegas ke tempat kejadian dengan dibantu sepasukan Unit Pasukan Menangani Bencana Bahan Kimia (HAZMAT) dari Balai Bomba dan Penyelamat Pasir Putih.

Katanya, tong yang mengalami kebocoran itu terletak di antara 10 sehingga 15 tong lain berisi kandungan cecair yang sama.

“Pasukan Hazmat menggunakan alat pengesan untuk mengesan tahap berbahaya cecair berkenaan sebelum menggunakan alatan pancutan bagi membuat semburan untuk meneutralkan bahan tersebut.

“Mereka kemudiannya mengalirkan bahan tersebut ke dalam longkang sehingga selesai sepenuhnya,” katanya ketika dihubungi di sini semalam. — Bernama